måndag 5 april 2010

Excess

På söndagarna träffas vi vid köksbordet. Skarans storlek och sammansättning varierar, men brukar ligga runt sex till åtta personer och bestå av en blandning av vänner, boende, respektive, syskon och ragg. Oavsett hur konstellationer ser ut är det alltid trevligt folk. Men i fokus står inte sällskapet utan maten.

Bordet fylls av ägg, bacon, våfflor, korv, frukt, bröd, sallader, sötsaker och vad helst mer folk tar med sig. Det viktiga är inte vad utan hur mycket. Ledordet är excess. Det finns något åt alla, eller rättare sagt, det finns allt åt alla. Dryckutbudet sträcker sig från klassiker som juice och te till konstiga vätskor vi hittat längst in i den arabiska affär på hörnet.

När allt är på plats och alla är samlade börjar frosseriet. Med munnarna fulla av mat diskuteras allt medan himmel och jord. Saften från kött och frukter rinner över hakorna men ingen bryr sig. På söndagar kring köksbordet är avsaknad av bordskick totalt.

Tidensbegreppet blir annorlunda. Man talar inte om minuter och timmar, man talar om antal kaffekoppar man hunnit dricka. Man vräker i sig till man inte kan få ner mer. Sedan lägger man sig i soffan, läser lite tidning och dricker kaffe tills maten sjunkit undan så passatt man kan få ner lite till.

Det har på bara en månad blivit en tradition och nu när jag är på väg utomlands vet jag att det är söndagarna vid vårt köksbord jag kommer sakna mest.

(skriv om en ny vana)

6 kommentarer:

  1. Oj! Vad jagf skulle vilja haft en dialog i den berättelsen, den skulle bli hur kul eller allvarlig som helst! härlig text!

    SvaraRadera
  2. Härligt. Jag rycks med, trots att jag inte gillar (tror att jag inte gillar) överflöd!

    SvaraRadera
  3. Njutning att läsa! Snålvattnet rinner. Gästabud för frossare snarare än finsmakare!

    SvaraRadera
  4. Den vanan vill jag skaffa mig ;) Verkligen snyggt skrivet, så lättläst!

    SvaraRadera
  5. Jag vart jättehungrig det är ett bra betyg. Bra bra

    SvaraRadera