måndag 26 april 2010

Tetris

Det var som att spela tetris. Varje nya möbel som bars upp för trappan behövde noggrant passas in i det lilla rummet. Rummet var avlångt med dörren på den ena kortsidan och ett fönster mitt emot på den andra. Jag började med att ställa in skrivbordet längst in och fyllde sedan på med resten av möblerna längst de båda långsidorna. Det var bökigt och trångt men efter lite trixande hade jag fått in allt. Det enda lediga utrymmet som fanns kvar var en smal väg från dörren till skrivbordet.

Jag gick fram och tillbaka några gånger på dessa sista lediga kvadratmeterna för att känna in möbleringen. Den kändes som något saknades, den sista tomma golvytan fick mitt arbete att kännas ofärdig.

Från flyttbilen på väggen hit hade jag sett att kvarteret hade en secondhand-hand affär och jag skyndade dit. De sålde mest kläder men jag hittade en grön ryamatta, betalade och skyndade mig tillbaka. Den täckte perfekt det kala ytan. Mitt rum ut som en grönskande dal med möbler som reste sig längs väggarna och ramade det gröna täcket i mitten. Jag kände mig belåten och jag visste att jag skulle trivas här.

(skriv om att möblera)

5 kommentarer:

  1. Inget fel på språk och flyt, vad jag kan se (bortsett från korrekturfelen, förstås!). Min enda invändning är att slutmeningen är litet tam.

    SvaraRadera
  2. Du har nog rätt om girafferna, men jag orkar inte ändra. Tack!

    SvaraRadera
  3. Vintertid kan det vara skönt när det är ombonat, men sommartid åker våra mattor ut för då vill jag ha tomma golv.
    Bra flyt i texten

    SvaraRadera
  4. Jag känner i texten jagets känsla när han/hon försöker göra det trevligt. Det förmedlar du bra. Mysig text som jag också tycker flyter bra.

    SvaraRadera