söndag 11 oktober 2009

Trängas

Jättelång kö till kassan, trist att stå i. Skönare att bara tränga sig förbi. Plats två i kö innehavs av en ung tjej som står och läser på löpsedlarna. Jag ställer mig helt ogenerat framför henne och lägger upp min matkorg vid bandet och börjar lasta av. Folk bakom mig muttrar missnöjt och tjejer säger försiktigt att det var hennes tur. Jag låsas som ingenting. En farbror tre platser bakom säger med en hög arg röst:

- Hörrdu! Ställ dig längst bak!

Jag vänder mig oförstånde om och säger några ord på låsas-spanska.

- Pero, una cerveza pocita, por favor?

Kön bakom mig tystnar, ingen orkar bråka med en oförstående främling som talar ett annat språk. De sväljer förtreten och låter det hela bero. Jag lastar upp varorna på bandet och betalar. På strax under en minut har jag lyckats bli den mest hatade människan på ICA. Men det är inget som rör mig. Jag har vunnit tio minuter liv och det till de ringa priset att bli avskydd av människor jag aldrig kommer träffa igen. Det är ett väldigt förmånligt byte eftersom tid är det mest värdefulla vi människor äger.

(Skriv om något du aldrig gjort, som om du kunde det)

7 kommentarer:

  1. Lustigt att du skriver om min tanke som brukar poppa upp i skallen när jag står i dessa förhatliga köer. Dessutom väljer jag alltid "fel" kö.
    Ja du det är många, många gånger jag stått i exakt dessa funderingar, för som du skriver, ingen orkar tjafsa med någon inte kommer härifrån. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Vem vill tillbringa alltför mycket tid på ICA? Tanken som alla tänker men få eller inga vågar genomföra.

    Pia

    SvaraRadera
  3. Ja, vad skulle egentligen hända om man gjorde så här? Värt att testa - då man är turist någonstans.

    SvaraRadera
  4. vilken befrielse att genomföra detta enkla lilla brott mot de oskrivna sociala reglerna!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra, vi svenskar är i allmänhet alldeles för civiliserade. Har tex själv varit i Ullared och stått i kö över en timme för att komma IN i affären, den du.

    SvaraRadera
  6. Kul skrivet. Rätt inställning ;)

    SvaraRadera
  7. Kul idé! Skulle jag våga? Vet inte. Har varit med om att ett par stod i varsin kö. För att snabbt förena sig, när det stod klart vems kö som var snabbast.

    SvaraRadera