onsdag 14 oktober 2009

En hyllning till molnen

När vinden har mojnat samlar dom sig i klumpar. Helt platta på undersidan och bumbliga på resten av sin figur. Som små flygande vårtor gjorda från vit sockervadd svävar dom över himlen. Molnen är kanske det häftigaste naturfenomen vi har. Idag har dom gjort en synnerligen vältajmad entré. Precis lagom till solnedgången glider de lugnt fram utanför mitt fönster och fångar upp dagens sista strålar ljus på sina mulliga kroppar.

Hade moln varit ett lokalt fenomen skulle folk ha vallfärdat för att se dom. Höga berg, gejsrar och redwood-träd kan slänga sig i väggen. Det enda som kanske kan konkurrera är möjligtvis norrsken. Men på en dag som denna tror jag molnen vinner även över de. Det är så fruktansvärt vackert. Ibland skämmer moder natur verkligen bort en....

(skriv om att slå av på takten)

3 kommentarer:

  1. Håller med, moln är ett fantastiskt och meditativt naturfenomen. Jag blir aldrig för gammal för att upptäcka former och figurer på himlen.

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer. Det är en häftig upplevelse när jag väl tar mig tiden att titta på molnen.Bra text

    SvaraRadera
  3. Tack för att du uppmärksammade mig på molnens oerhördhet!

    SvaraRadera