torsdag 22 oktober 2009

Fusk

- Men vad gör du?

Min inneboende Lars just , i klassisk Kalle Anka-stil, sopat in allt damm under mattan.

- Vadå, säger Lars med spelad förvåning.

- Kul Lars, men jag orkar inte riktigt nu jag vill bara ha det rent här.

- Men du ser ju inte dammet längre och hur kan du veta att det är där om det inte syns?

Lars började för två veckor sedan en filosofisk grundkurs och har sen dess tagit varje tillfälle i akt att antingen ifrågasätta det självklara eller försvara de omoraliska.

- Lars, jag orkar verkligen inte. Mina föräldrar kommer på besök idag och det är din tur att städa, gör de ordentligt.

- Ähh dom märker inget säger Lars roat.

- Men varför inte bara göra det ordentligt! Det är ju inte som att det kan ligga kvar där i all oändlighet. För eller senare måste du städa upp de!!

- Apropå begreppet oändlighet....

- Lars!! Jag skiter i navelskådande lektor har att säga om de. Antingen gör du det nu eller så gör du det om en månad. Jag föreslår att du gör det nu eftersom du redan håller på att städa och för att det skulle göra mig så himmmla glad.

Lars småleende växer till ett stort grin, nu är han igång:

- Visste du att om en månad från nu har varenda cell i min kropp hunnit bytas ut. Alltså kommer hela min hjärna kommer bestå av helt nya celler. Om en månad är jag november-Lars och det enda jag har gemmensamt med oktober-Lars är möjligvis mitt skelett!

- Jag är inte helt säker på att det funkar så...

- Så alltså kan man säga att jag är en helt ny person. Som jag ser de är det en annan människa som får städa då. Så om jag inte gör det nu, kommer november-Lars få göra de och det kan han gott ha!

Lars småskrattar åt sin egen briljans och fortsätter:

- Jag tror nämligen inte på begrepp "själ" så i rent filosofisk mening...

- Jaha, då bryr sig väl inte oktober-Lars heller om att november-Lars inte har någonstans att bo? bryter jag in. Om du inte gör detta ordentligt så börjar jag leta efter en ny inneboende som inte fuskar med städning!

- Ähh lägg av. Jag bara skoja ju.

Surt går Lars iväg för att hämta sopskyffeln.

(Skriv om att fuska)

2 kommentarer: