onsdag 21 oktober 2009

En helt ovanlig dag - Del 1(?)

Dagen började precis som vilken dag som helst. Jag vaknade på eftermiddagen i min pojkväns föräldrars hus där jag bott de senaste tre veckorna. För en kort sekund trodde jag att jag blivit döv men sen insåg jag att jag hade öronproppar på mig. Det var visst någon billarm som gått igång okristerligt tidigt vilket tvingat mig sätta i dom. Men ingen skada skedd, jag hade somnat om och fått de tio timmar av skönhetssömn som jag så väl behövde för att kunna fungera som en normal människa.

Det var tomt i huset så förmodligen hade pojkvännen redan gått till jobbet och jag satte igång med mina vanliga morgon bestyr: kaffe, macka, skita och tandborstning. Som alltid gjorde jag dom i alfabetiskt ordning. När man är arbetslös är det viktigt med rutiner, annars tänker man för mycket. Men så länge man håller sina mönster och inte släpper in för många nya intryck så rullar dagarna förbi medans man sorglöst tittar på. Det är en skön känsla, i alla fall i jämnfört med de tillstånd av ångest som arbetslöshet brukar ge upphov till.

Efter min morgonritual bestämde jag mig för att bråka gå ner på stan och bråka lite med soc. Vilket även de var ännu en ständigt återkommande aktivitet i min vardag.

Väl ute på gatan förstod jag att den till hittills helt vanliga dagen inte varit vad den utgett sig för. Villaområdet jag gått ut i var helt tyst men såg allt annat än lugnt ut. Delar av människokroppar låg strödda över gatan och en övergiven bil hade krashat rakt in i grannes häck. Bromspåren efter den var, precis som mycket annat på vägen färgade av blod. Som tur var hade 15 år av video- och tvspelsvåld gjort mig totalt avtrubbad mot scenen framför mig och jag handlade direkt.

Jag tog upp mobiltelefonen försökte jag få kontakt med först min pojkvän, sen en vanlig vän och därefter vem som helst i min telefonbok. Inget svar från någon. Jag ringde 112 men där var alla linjer helt överfulla, jag blev inte ens placerad i en kö. Nackhåren började resa sig. 15 år av video- och tvspelsvåld hade inte bara gjort mig avtrubbad utan också förutsett mig med vetenskap om vad det här måste betyda... Zombieinvation!!

(Skriv om en ovanlig dag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar