torsdag 10 december 2009

Förfalskning

När man får ett objekt att anta falsk skepnad gör man sig skyldig till förfalskning. En företeelse som framförallt är förknippad med kriminalitet. Men vad man sällan tänker på är att den är minst lika vanligt inom konsten. Förmodligen beror detta på att de flesta konstnärer är klumpiga förfalskare. Hade dom haft större fallenhet för hantverket hade de gjort som de kriminella och förfalskat sedlar och checkar istället för målningar.
Det största felet konstnärerna gör är att dom konsekvent placerar sina förfalskningar i fel kontexter. Änglar i horhus, kacklande höns i styrelserum, klockor i öknar, för att nämna några exempel. Det spelar inte så stor roll hur duktigt man är på att måla då, jag förstår att det inte kan vara sant. Visst kanske de lyckas att ge en tankeställare åt oss som inte arbetar med kultur på heltid och det är ju en fint av dem. Men ärligt talat, hade de inte tjänat på att träna tills de kan göra sedlar istället?

4 kommentarer:

  1. Hahaha...kanske det! Mycket humor i partiet om att konstnärerna placerar föremålen i fel kontext. Det fick mig att skratta! Cissi

    SvaraRadera
  2. gillade speciellt inledningen i texten.Mycket målande.

    SvaraRadera
  3. Du har kanske rätt. En text jag läste med behållning. Det slog mig att vi som musiker ofta spelar covers, oavsett genre. Det anses aldrig vara förfalskning, men de stackars konstnärerna måste hela tiden göra egna målningar, lite orättvist.

    SvaraRadera
  4. Känner mig road, roligt att läsa dina tankar om förfalskning i konstvärlden.

    SvaraRadera