söndag 6 december 2009

Den allseende

Hon vakade över dom med ett sinande intresse. Nyhetens behag hade lagt sig och så jävla roliga var dom faktiskt inte. I början hade hon hade fått sig ett gott skratt över att de aldrig lärde sig från sina misstag. Det var en drag hon lagt till bara för sitt eget nöjes skull. Grymt kanske men vem skulle döma henne? Dock hade hon inte reflekterat över att det i längden gjorde det dom ännu tråkigare och förutsägbara. Humor som bygger på upprepning har en begränsad livslängd och 10.000 år faktiskt att ta det lite långt.

(skriv om att övervaka)

4 kommentarer:

  1. En rolig vinkling på övervakning. Hade jag varit Gud skulle jag gripit in för länge sedan. Ur jämlikhetsperspektiv bra att det är en hon :). Dom eller dem i texten, det är frågan? Känner mig hedrad över att du anslutit dig till min blogg med din motivering, men det kräver ju samtidigt att jag lever upp till dina förväntningar :)

    SvaraRadera
  2. Gud är en man, annars hade hon hetat Gudrun. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, den komiska aspekten torde ha försvunnit efter 10000 år. Stackars Gud, som bara kan bevaka, men inte styra över den i mångt och mycket oläraktiga människan (fastän hon är bra på utveckling, är "det enda hon har lärt sig av historien, att hon inte har lärt sig något av historien", tror jag Churchill sa en gång). En annorlunda och lyckad vinkling av dagens tema (gårdagens). Stilistiskt tycker jag att "dem" är bättre än "dom", som i en sådan här text kan ge ett intryck av stilbrott.Cissi

    SvaraRadera
  4. Rolig text. Verkar vara ett utomordentligt tråkigt jobb. Är det verkligen så att Gud bara övervakar och inte kan styra? I så fall känns det meningslöst att be ;-). Har du någon tanke med just 10.000 år?

    SvaraRadera