fredag 17 september 2010

Badkarsmusik

Vattnet blir smutsigt direkt när jag tappar upp de. Inte konstigt med tanke på att det här badkaret inte blivit rengjort på år. Jag häller i lite badskum för att dölja de innan jag kliver ner. Det är för varmt och jag känner hur svettendroppar börjar bildas i pannan. Jag öppnar proppen, låter lite vattnen rinna ut innan jag tappar på med kallt. Så håller jag på och justerar tills karet bara är aningen varmare än min kroppstemperatur.

Jag tittar ut genom det sneda takfönstret. Himlen är grå och löven virvlar runt i den hårda blåsten. Man fryser nästan bara av att se de. Jag putar bort lite skum och sjunker ner i karet så långt jag kan utan att näsan hamnar under ytan.

Mobiltelefon börjar vibrera på golvet. Jag vet att det är chefen som ringer och vill att jag ska åka in till jobbet. En kort sekund överväger jag att svara men bestämmer sen att låta bli. Istället lutar jag bara huvudet bakåt så vattnet täpper för öronen. Det här är nog så nära man kommer att vara tillbaka i livmodern och ingen lön i världen kan få mig att kliva upp.

(skriv om lov, lön och löv)

5 kommentarer:

  1. Låter skönt - och med vatten i öronen hör man ju inte telefonen ;)

    SvaraRadera
  2. Gillar speciellt sista raden.

    SvaraRadera
  3. Älskar din slutsats-att bada är bättre än att jobba.

    SvaraRadera
  4. Gillar också sista raden bäst. Och visst. Hellre bada än jobba.

    SvaraRadera