måndag 25 oktober 2010

Man kan alltid få det man önskar sig

Det krävs så lite för att så ett frö. Ett märkligt mönster i kaffesumpen, klotter på en busshållplats eller kanske bara en ovanligt verklig dröm. Men det kan också vara något helt annat. Som i Klas fall, när han en mörk vinterkväll gick förbi en reklampelare för Coca Cola.

Den föreställde ett litet barn på julafton. Barnet hade just mottagit ett flaskformat paket av en äldre man, förmodligen var hans far eller i alla fall någon form av släkting. Vilket det nu var spelade mindre roll, det viktiga var att man se att det här var paket som barnet önskat sig. I hans ansikte samsades glädje, lycka och tacksamhet om utrymmet. Under bilden stod sloganen ”Du kan alltid få det du önskar dig” i snirklig stil.

I reklamvärlden har en annons tre viktiga uppgifter. Dessa är, i kronlogisk ordning, 1) att få uppmärksamhet 2) att beröra och 3) att få målgruppen att konsumera en specifik produkt. Reklampelaren som Klas stod framför hade både fått hans uppmärksamhet och berört honom, däremot blev han inte sugen på Coca Cola. Det var istället den banala sloganen i kombination med bilden på de lyckliga och naiva barnet som väckte en slumrad insikt hos honom.

När man är barn är allt så självklart, man vet vad man vill ha. Problemet är att få de, man är alltid beroende av att andra ska ge det till en. När man är vuxen är det precis tvärtom, man kan fixa allt själv men man vet inte vad man vill ha, tänkte Klas. Men fortsatte han det behöver inte vara så... . Han läste sloganen igen. För ”man kan ju alltid få det man önskar sig”.

Den dagen steg han aldrig på buss nummer 4 hem, istället tog han tåget och har aldrig setts sen dess.

(skriv om ett frö)

3 kommentarer:

  1. Vilket mystiskt slut. Var tog han vägen? Drog iväg dit han alltid önskat sig? Intressant text.

    SvaraRadera
  2. haha :) underbart

    När man är vuxen är det precis tvärtom, man kan fixa allt själv men man vet inte vad man vill ha, tänkte Klas.

    SvaraRadera